Vandaag ontvingen wij bij Leesmates een leuke werkvorm van Anne Talboom en Lonneke Brands (groep 3 op Bs. De Boemerang in Tilburg). Graag delen wij deze mooie werkwijze met jullie:

Om de kinderen goed te laten luisteren tijdens het voorlezen van een verhaal, maken wij gebruik van een blad waarop kinderen het verhaal kunnen tekenen in 8 vakjes. Bij dit voorbeeld gebruikten wij het verhaal van kern 9 van veilig leren lezen;  ‘de limonadefontein’.

Tijdens het voorlezen van een verhaal laten we de platen niet zien. De leerkracht leest één of twee pagina’s voor en de kinderen tekenen daarna in het eerste vakje. Het gaat hierbij puur om het tekenen van wat je net gehoord hebt. De focus ligt op wat ze tekenen en niet op hoe mooi ze tekenen. Zo doen we dat nog 8 keer, totdat het boek uit is. De leerkracht kijkt zelf wat handige stopmomenten in het verhaal zijn. Stopmomenten waarbij de kinderen een duidelijke tekening kunnen maken. Er kunnen om te beginnen natuurlijk ook minder stopmomenten in een verhaal ingezet worden.

Later op de dag wordt het verhaal nog een keer voorgelezen. Kinderen mogen er dan dingen bijtekenen of eventueel inkleuren (wanneer de kleur heel belangrijk is). Op basis van de tekening gaan de kinderen elkaar het verhaal navertellen. Dit doen we met een samenwerkingsvorm waarbij leerlingen veel praten.  Ze zoeken een maatje en vertellen elkaar het verhaal. Zijn ze klaar? Dan zoeken ze een ander maatje. Na afloop zijn er een paar kinderen die het verhaal na mogen vertellen aan de hele klas.

Omdat de kinderen toch ook wel heel benieuwd zijn naar de platen van het boek lees ik het boek nog een derde en eventueel vierde keer voor a.d.h.v. de platen op het digibord. De kinderen mogen dan hun eigen tekening aanvullen. Ook geef ik vaak nog extra tijd om de plaatjes in te kleuren (nadat ik heb voorgelezen). Dit vinden ze vaak erg leuk.
   

Klik hier voor het printblad.

Bedankt Anne en Lonneke voor het delen van jullie werkvorm.

Luisteren met begrip: strip tekenen
 

Je zou ook interesse kunnen hebben in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *