‘Robin lezen’

Achtergrond:
Deze werkvorm wordt opgedragen aan onze gewaardeerde collega: Robin Barkmeyer.

Doelstelling:
Verhogen van leesmotivatie bij kinderen.

Organisatie:
Er wordt een vast moment in de week gepland voor het ‘Robin Lezen’. 15 minuten is hiervoor een goed tijdsbestek. De kinderen krijgen ongeveer een minuut de tijd om een prettige plek in het lokaal te zoeken om te lezen (eventueel kunnen zij ook een kussentje mee nemen om het comfortabel te maken). Wanneer de kinderen hun plek gevonden hebben, wordt een timer op 15 minuten ingesteld. De kinderen lezen gedurende 15 minuten zelfstandig op de door hun gekozen plek. De leerkracht modelt door zelf ook te lezen tijdens deze 15 minuten. Doordat de kinderen in hun natuurlijke houding mogen lezen, voelen zij zich comfortabel en hebben zij zin in het leeskwartier. Van belang is het wel om samen vooraf duidelijke kaders te schetsen. Deze zullen per leerkracht en per groep verschillen (mogen kinderen bv ook op kasten, onder tafels en op de stoel van de leerkracht zitten?). Denk hier van te voren goed over na.

Tip:
Om kinderen extra te motiveren voor het lezen, is het aan te raden om boeken te lenen bij de bibliotheek. Het werkt erg goed om van te voren te inventariseren welke boeken de kinderen graag willen lezen (of laat de kinderen mee gaan naar de bibliotheek). Doordat zij zelf de boeken hebben gekozen, zijn zij extra intrinsiek gemotiveerd voor het lezen. Een prettige leessfeer wordt hierdoor gestimuleerd.

Klik hier voor meer informatie over leesmotivatie.

‘Robin lezen’
 

Je zou ook interesse kunnen hebben in

Eén gedachte over “‘Robin lezen’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *