Doel:
-Spelenderwijs oefenen met de signaalwoorden en tekstverbanden.

Materialen/voorbereiding:
– Voldoende post-its voor alle leerlingen
– Aantal voorbeelden maken op post-its
– Overzicht met signaalwoorden en bijbehorende tekstverbanden

Uitvoering:
– Voorkennis activeren: wat weten jullie over signaalwoorden/tekstverbanden?
– Instructie:
De leerkracht vertelt: Je maakt straks tweetallen. Je krijgt per tweetal een stapel met post-its. Je neemt je pen mee en mag ……… (afspraak over plekken waar ze mogen gaan zoeken) voorwerpen gaan zoeken. Wanneer je bij een bepaald voorwerp een zin kunt maken met een signaalwoord daarin, schrijf je deze op de post-it en plakt deze op. Je schrijft daarbij de voorletters van jullie namen zodat we later weten van wie de zin was. Onthoud ook waar je allemaal post-its plakt. Vervolgens loop je verder en zoek je andere voorwerpen. Ook zoek je naar post-its van andere groepjes. Mocht je het tekstverband weten van het bijbehorende signaalwoord, dan mag je het antwoord erbij schrijven. Ook bij het antwoord schrijf je de voorletters van jullie namen. Voor iedere goed gemaakte zin krijg je 2 punten. Voor ieder goed tekstverband krijg je 1 punt. Wanneer alle tekstverbanden gebruikt zijn binnen jouw groepje, krijg je 5 punten extra.
De leerkracht modelt met het zelfgemaakte voorbeeld.
De leerkracht maakt werkafspraken en stuurt dan de kinderen op pad (hoe lang krijgen ze de tijd en hoe ga je evalueren?).

Spelend leren – verbanden
 

Je zou ook interesse kunnen hebben in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *