Vrij lezen speelt op haast iedere school een grote rol. Belangrijk is dat leerlingen geïnteresseerd zijn in hetgeen dat ze lezen. Vrij Lezen is een aanpak die op drie programma’s is gebaseerd:

  • De leescirkel van Chambers (2002). (Bovenstaande afbeelding In deze leescirkel zie je dat de helpende volwassenen centraal staat en jij als leerkracht dus een grote rol hebt.
  • 5-stappen-aanpak, Marzano (2008) Het gaat om de volgende stappen van ‘interesse verbredend lezen’:
    Stap 1. Leerlingen verwoorden hun interesses.

    Stap 2. Leerlingen kiezen leesmateriaal dat aansluit bij hun interesses.
    Stap 3. Leerlingen hebben tijd om ongestoord te kunnen lezen.
    Stap 4. Leerlingen leggen hun reactie op het leeswerk vast.
    Stap 5. Leerlingen gaan interactief aan de slag met de informatie.
  • Sustained silent reading – Pilgreen (2000)
    Pilgreen formuleerde acht voorwaarden waar een interventieprogramma ter bevordering van leesvaardigheid en leesmotivatie aan moet voldoen: toegankelijkheid, aantrekkingskracht, bevorderlijke omgeving, aanmoediging, teamtraining, non-verantwoordelijkheid, vervolgactiviteiten en verspreide leestijd.

 

Klik hier voor een op Chambers’ leeskring gebaseerde boekenkring die je kunt gebruiken in de klas. Voor en na het lezen.

Bron:

https://www.leraar24.nl/vrij-lezen-een-motiverende-leesaanpak/ 

Vrij Lezen aanpak
 

Je zou ook interesse kunnen hebben in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *